Som företagare är det din skyldighet att förstå dina siffror

De flesta människor gör det de tycker är roligt och är bra på och det är helt i sin ordning. Men hur gör du med det som du inte kan eller det som du tycker är tråkigt? En del saker kanske går att strunta i att göra, men det mesta som man inte själv har kompetens till eller som man inte vill göra lejer man bort till någon annan. Antingen genom att köpa in t.ex. trädgårdstjänster, hantverkarhjälp eller städhjälp. Eller så anställer man någon i sitt företag att utföra de sysslorna.

När du tar hjälp av t.ex. en hantverkare att bygga ut ditt hus så är kanske det vanligaste förfarandet att du har en idé om hur utbygget ska se ut, sedan diskuterar du med hantverkaren som kommer med sina råd och idéer om hur det blir bäst. Efter det utför hantverkaren arbetet och du är med på vad han gör och ni har ett gemensamt mål om hur det färdiga resultatet ska bli.

En stor del av landets företagare väljer att ta hjälp av en redovisningsbyrå antingen för att sköta allt eller vissa delar av sin redovisning. Men här slutar ofta jämförelserna med att anlita andra tjänster som t.ex. hantverkaren i exemplet ovan. Det är sällan som företagare och redovisningskonsult pratat ihop sig och ännu mer sällan som företagaren förstår vad redovisningskonsulten gör och varför. Detta är i och för sig inte så konstigt då det är svårare att sätta sig in i och förstå redovisning och beskattning än att se framför sig hur huset kommer se ut när det är utbyggt.

headway-jfR5wu2hMI0-unsplash.jpg

Min fasta övertygelse är att du som företagare måste intressera dig och förstå din ekonomi för att få ett så framgångsrikt företag som möjligt. Naturligtvis kan du aldrig bli lika kunnig som din redovisningskonsult som arbetar heltid med dessa frågor, men du måste förstå ditt företag och varför ni gör på det ena eller andra sättet. Jag tror att man kommer längst om man är ödmjuk inför redovisningskonsultens kunskap och har förtroende för sin redovisningskonsult men ändå vågar ställa alla dumma frågor som poppar upp och också ber om mer förklaring när man inte hänger med.

Det är en redovisningskonsults skyldighet att få med sin klient på banan och ge tillräckligt med information för att klienten självständigt ska kunna ta beslut om sin ekonomi. Du som företagare behöver förstå de stora dragen och hur olika beslut kommer påverka din ekonomi nu och i framtiden. Ett exempel kan vara om du i en enskild firma använder dig flitigt av periodiseringsfonder så behöver du förstå att du skjuter skatten framför dig och att du behöver ha pengar till att betala skatten den dag det blir aktuellt. Eller om du i ditt aktiebolag tar utdelning lite halvakut mitt under året för att du behöver pengarna till något så är det viktigt att du förstår att aktiebolagets egna kapital minskar samt att du behöver betala in skatt på utdelningen så du inte gör av med alla pengarna och sedan inte kan betala skatten

Är man som företagare inte tillräckligt öppen med hur man tänker och tar sig tid och berätta hela historien kring varför man vill göra på det ena eller andra sättet så finns en stor risk att din redovisningskonsult ger dig fel råd då denne inte har hela bilden. Så etablera en god kontakt med din konsult och delge så mycket tankar och idéer som du kan så blir resultatet av ert samarbete mycket bättre.

Till sist vill jag också trycka på en sak som jag inte tror att många tänker på och som i sig är skäl nog att förstå sin ekonomi. Det spelar ingen som helst roll att du lämnat bort redovisningen till en redovisningsbyrå utan du som företagare är alltid själv ansvarig för din bokföring och då gäller det att du också förstår vad som görs.

Maria Lugn
vd Olsson & Lugn AB
[email protected]
0731-41 87 88

Skärmklipp.PNG