Kassaflöde- roten till allt gott och ont

Kassaflödet är enligt vår mening det viktigaste i hela företagsapparaten. Har man ett starkt, positivt kassaflöde så mår företaget bra och livet blir lite lättare. Har man ett svagt eller negativt kassaflöde så blir driften i företaget betydligt tyngre. I denna artikeln ska vi gå igenom hur allt hänger ihop och vad man kan göra för att stärka sitt kassaflöde.



Motorer behöver olja

Resultat och likviditet är till stor del sammankopplad, men ändå inte. Vi kan inte hålla räkningen på alla gånger som en kund sagt:

“Jag har ju ett bra resultat, men varför har jag ingen likviditet?”

Man kan tänka på det som att resultatet är själva motorn och likviditeten är oljan. Nu är vi inga experter på motorer, men tänker oss att det går att köra motorn en stund även om det typ är slut på olja, men till sist går det inte. Har man istället alltid rätt nivå av olja i motorn så går den som en klocka.

Som företagare tycker vi det är viktigt att man tar sig tiden och lär sig hur detta med likviditet och resultat fungerar. Köper du t.ex. en ny maskin till din produktion så tär det troligtvis på din likviditet eftersom du åtminstone till viss del måste finansiera köpet med egna medel, men resultatet påverkas inte nämnvärt eftersom maskinen läggs på balansräkningen och skrivs av på flera år. Således ger detta ett bra resultat och dålig likviditet.

isaac-smith-1182057-unsplash.jpg



Förbättra kassaflödet

Hela grunden i ett positivt kassaflöde är att tänka på att få in pengar så snabbt som möjligt och hålla i dom så länge som möjligt. Dessutom är det viktigt här att komma ihåg att många bäckar små blir till en stor å. Dvs. även om en åtgärd för att förbättra kassaflödet framstår som en liten detalj så kan det ha stor påverkan på sikt och det kan ge ännu större effekter om det görs många små åtgärder.

Grunden till ett bra kassaflöde är att hitta bra affärer. Det företaget ägnar sig åt måste ge vinst och pengar i kassan. Här ska du som företagare naturligtvis lägga ditt största fokus, men har man koll på det så kan även andra saker ge effekt. Kolla över dina kostnader och framförallt betaltider hos leverantörer. Gå aldrig med på att betala fortare än på 30 dagar om det inte finns något särskilt skäl. Har du inte skrivit på något avtal om kortare betaltid och det är en ny leverantör så kan du alltid begära att få betala på 30 dagar. Detta fungerar med alla, även stora företag, man får bara stå på sig lite. Kolla över andra kostnader som t.ex. försäkringar, räntor, el- och telefonabonnemang. Detta är kostnader som oftast höjs lite då och då och man orkar liksom inte ta tag i det och jämföra. Lägg inte massor av tid på detta, men gå igenom det någon gång vartannat år. Tänk också på att fakturera så snart det går och här gäller ju naturligtvis det omvända -ha så kort betaltid som möjligt, men var medveten om att kunderna kan kräva 30 dagar.


Planera extra mycket när företaget växer

Svåraste tiden att hålla ett bra och stabilt kassaflöde är när ditt företag växer. Här gäller det att ha extra koll och även göra upp en strategi för hur företaget ska växa och sedan hålla sig till den. När man bestämmer strategin så är det viktigt att tänka både soliditet om det är kapitalkrävande investeringar och även likviditet.

Har du en verksamhet som kräver mycket kapital så bestäm innan hur nyinvesteringar ska finansieras. Om målet är att ha en soliditet på 30 % så borde ju också nyinvesteringar finansieras med 30% eget kapital. Vad man bestämmer här styr hur fort man kan växa och hur stabil tillväxten blir.

Har man ett företag med många anställda, ett tjänsteföretag, så kanske inte tillväxten är så kapitalkrävande i form av investeringar utan då får man istället bestämma hur mycket man ska växa genom att tära på det egna resultatet och likviditeten, dvs. i vilken takt man kan nyanställa. Det är nästan omöjligt att få företaget att växa utan att kassaflödet blir lidande, men se till att ha timing och håll dig till din strategi.

5 tips.PNG