Olsson & Lugns skatteskola för företagsamma människor Nr 5

Nu har vi kommit till sista numret av Skatteskolan. I de tidigare numren har vi gått igenom hur de olika inkomstslagen fungerar och även fördjupat oss i beskattning av fastigheter.

I denna sista delen ska vi försöka oss på att dra lite slutsatser och använda oss av vår nyvunna kunskap, men först lite allmänt om skatteplanering.

Skatteplanering kan för många ha en negativ klang, men då tänker nog de flesta på skattefusk och att undanhålla inkomster. Det är inte vad vi sysslar med här utan skatteplanering och skatteoptimering för oss handlar om något helt annat. Är det så att du är ute efter att undanhålla och fuska så sker det ju oftast genom att inte ta upp intäkter och till det behövs ingen kunskap eller rådgivning. Dessutom är det straffbelagt.

När vi pratar om skatteplanering så är syftet att minska dubbelbeskattning och att minska inkomstskatten totalt. För att kunna göra detta behöver man ha kunskap om alla regler och verktyg som finns för att resultatplanera. Det vi kommer gå igenom är våra strategier och resonemang kring hur man bäst skatteoptimerar och här är alla olika och mycket beror ju självfallet på vilka mål och möjligheter du som företagare har. Dessutom till skillnad mot vad många tror så finns det inga banbrytande hemligheter eller tips som gör att du slipper undan massor av skatt. Går det bra så måste du betala skatt- så är det bara. Skillnaden ligger i att betala rätt skatt när du planerar eller att du betalar för mycket skatt i onödan om du inte planerar.

camilo-jimenez-49h5yXieSSM-unsplash.jpg

Skatteplanering handlar om

att inom lagens gränser optimera skatten

 

I Skatteskolan har vi inte tagit upp vad som händer innan deklarationen, men här kan vara på sin plats att nämna några ord om det. För att sänka din skatt är det viktigt att du gör alla avdrag i näringsverksamhetens bokföring som du har rätt till. När alla intäkter och kostnader är bokförda finns det några saker till i bokföringen som påverkar resultatet innan det kommer till deklarationen. Det är bokslutsdispositioner såsom överavskrivningar och lagerreserv. Har du inventarier eller byggnadsinventarier i din enskilda firma (maskiner, vindkraftverk osv) så kan du skattemässigt skriva av dessa snabbare än vad du gör bokföringsmässigt och då kallas det för överavskrivning och detta sänker alltså ditt resultat. Om du inte gör så många nyinvesteringar så kommer till slut de bokföringsmässiga avskrivningarna att ”hinna ifatt” överavskrivningarna och mot sluttampen blir det då så att du blir tvungen att återföra överavskrivningar samtidigt som du gör de bokföringsmässiga avskrivningarna och det blir då ett nollsummespel. Har du t.ex. djur i din enskilda firma som räknas som lager så kan du även skattemässigt göra en reservering på 15 % av värdet och därmed sänka ditt resultat med det beloppet.

Utgångspunkten är alltså att alltid titta vad som går att göra i din enskilda firma innan du för över till deklarationen. Har resultatet väl hamnat på deklarationen så går det ju inte att ”backa”.


Ska man alltid försöka få så lågt resultat som möjligt då? Nej, det tycker inte vi. Så länge du inte går över brytpunkten för statlig inkomstskatt på ditt resultat från näringsverksamheten tillsammans med dina eventuella tjänsteinkomster så finns det enligt vår mening ingen vits med att skatteplanera överhuvudtaget.  Men då relativt många av er företagare har företag som går riktigt bra tillsammans med kanske övriga inkomster så ska man titta på detta.

Steg 1 är alltså att alltid se till att ligga vid brytpunkten för statlig skatt och för att hamna där behöver man titta på sina tjänsteinkomster tillsammans med resultatet från näringsverksamheten på sista raden i deklarationen. Därför är det bra att göra bokslutet för näringsverksamheten samtidigt som deklarationen och justera överavskrivningar m.m. så ”rätt” resultat kommer in på deklarationen. Detta betyder också att svajar resultatet mycket mellan åren så får du jobba mer med t.ex. periodiseringsfonder och överavskrivningar än om resultatet är relativt jämt över åren.

Steg 2 är att fundera över hur du är som person. Vissa vill inte ha någon diffus skatteskuld som de går och bär på i form av periodiseringsfonder och annat, medan andra sover lika gott om natten ändå. Det finns två parametrar här som vi tycker är viktigt att ta hänsyn till. Det ena är att historiskt sätt så har skatten alltid blivit lägre, men precis som med att aktier historiskt alltid stigit i värde så är det ingen garanti för att de fortsätter göra det i framtiden. Väljer du spåret att skjuta skatt framför dig så behöver du ha koll på hur stor snöbollen du rullar framför dig är och att förr eller senare blir det töväder och dags att betala skatten. Du måste helt enkelt se till att du har likviditet att betala skatten med den dagen du måste och också försöka parera så att allt resultat inte behöver lösas upp samtidigt då det ju blir mycket skatt i form av statlig skatt.

ospan-ali-6ztkxd-DH-A-unsplash.jpg

Kvitta underskott i näring

Om du har en nystartad näringsverksamhet som gör ett minusresultat så får du de första fem åren kvitta det underskottet mot tjänsteinkomster. Detta får göras med maximalt 100 000kr/år. Följden av det blir att du minskar din beskattningsbara inkomst och därmed skatten. Om du framöver tror att du kommer göra ett plusresultat på din enskilda firma så kan det dock vara en dålig idé att kvitta på det här sättet. Anledningen till det är att när du gör kvittningen så slipper du betala kommunal inkomstskatt på beloppet, men om du istället sparar underskottet i näring och kvittar mot framtida vinster så slipper du ju även betala egenavgifterna på det beloppet.

Dessutom om du minskar din tjänsteinkomst så minskar du ju också din pensionsgrundande och sjukpenninggrundande inkomst.

Överföring av RUT och ROT

I tidigare nummer av Skatteskolan har vi tagit upp hur skattereduktion för rutarbeten och rotarbeten fungerar, men en annan sak som man kan ha nytta av är att det i deklarationen finns en möjlighet att överföra avdragen mellan sig själv och sin make/maka.

Detta betyder att om du inte har möjlighet att utnyttja hela skattereduktionen för rutarbeten eller rotarbeten så kan du överföra den skattereduktionen till din make/maka förutsatt att denne uppfyller kraven för skattereduktionen (är skriven i bostaden, inte närstående till utföraren osv). Detta gör att den outnyttjade delen inte behöver gå förlorad för som bekant får man inte spara skattereduktioner mellan åren.


Två saker att tänka på i näringsverksamheten

Två parametrar som enligt vår erfarenhet tas lite för lätt på är:

·         Aktiv/passiv näringsverksamhet

·         Fördelning av resultat mellan makar

 

Det är ganska vanligt att det går slentrian i detta och att man inte tänker på varje år om det är en passiv eller aktiv näringsverksamhet som bedrivs. Dessutom är det vanligt att fördelningen av resultatet mellan makar är som den alltid varit eller ännu värre- fördelningen ändras varje år efter vad som passar bäst skattemässigt.

Det finns ganska många rättsfall på området som om något borde göra att alla tänker till lite extra så att deklarationen speglar verkligheten. Detta kanske inte är vinnartipset som gör att du kommer sänka din skatt rejält utan se det istället som att det är det tipset som räddar dig undan från att betala mer skatt, nämligen i form av skattetillägg.

 

Vad gäller aktiv och passiv näringsverksamhet så handlar det om att titta på hur pass aktiv du är i din näringsverksamhet. Med aktiv menas att du ska ha ägnat minst en tredjedel av en heltidsanställning på arbete i din näringsverksamhet, men det finns några rättsfall som godkänner mindre tid förutsatt att allt arbete som behöver göras i näringsverksamheten har utförts av näringsidkaren själv. Varför är det då viktigt att hålla reda på om näringen är passiv eller aktiv? Jo, därför att det är olika mycket och olika typer av skatt som betalas. På en aktiv näringsverksamhet betalar du egenavgifter medan du på en passiv näringsverksamhet betalar särskild löneskatt.

 

När det gäller fördelning av resultat mellan makar så måste du ha det sunda förnuftet med dig. Här gäller det att fastställa om det är en gemensamt bedriven näringsverksamhet eller om den ena makan är medhjälpande maka. För att kunna fastställa detta behöver du titta på om det finns en som kan anses vara företagsledare. Då tittar man särskilt på verksamhetens art, makarnas arbetsuppgift i företaget samt om makarna har utbildning som är lämplig med hänsyn till arbetsuppgifterna i företaget.

Kommer du fram till att det är en gemensamt bedriven näringsverksamhet (båda makarna är företagsledare eller ingen är det) så är friheten att fördela resultatet något större, men som huvudregel ska det delas lika. Inkomstuppdelningen bör i första hand göras efter vad makarna avtalat, men bör om det är skäligt jämkas efter makarnas respektive arbetsinsatser i företaget. Finns inget avtal bör resultatet delas lika.

Kommer du fram till att t.ex. du är företagsledare och din make är medhjälpande make så får du inte fördela ett underskott utan hela underskottet ska tas av dig. Huvudregeln är således att allt fördelas på företagsledaren, men undantagsvis kan viss marknadsmässig ersättning fördelas till din make. Det betyder att marknadsmässig ersättning för arbetsinkomst samt skälig avkastning för äganderätt eller kapitalinsats får fördelas till den medhjälpande maken. Du får inte fördela så mycket till den medhjälpande maken att det uppkommer ett underskott i näringsverksamheten.

alex-iby-LaHo9Set3bI-unsplash.jpg

Ord på vägen

Nu har vi kommit till vägs ände för den här Skatteskolan och vi hoppas att du lärt dig något på vägen. Sannolikt har du också insett att det finns skatterådgivare, skattejurister och experter av en anledning. Det är ett svårt och komplext område och det är lätt att missa något eller gå fel i djungeln av lagar och regler och undantag. Och du- det är värt några kronor i arvode till en expert med tanke på hur dyrt det kan bli om du gör fel i din deklaration. Vi hoppas ändå att du fått viss förståelse så du kan ställa de rätta frågorna till din konsult och även stanna upp och tänka efter före du gör något.

Sammanfattning

  • Jobba på att skapa en lönsam näringsverksamhet

  • Ta ut lön till brytpunkt varje år

  • Tänk igenom vilken strategi du är bekväm med. Känns det ok att skjuta skatt framför dig eller sover du bättre om du får beta av varje år?

  • Mota Olle i grind genom att se till att rätt resultat hamnar i inkomstslaget näringsverksamhet på deklarationen

  • Var medveten om vad de olika skatteplaneringsinstrumenten innebär

  • Ha koll på uttag från din näringsverksamhet i förhållande till resultatet så du vårdar företaget

  • Ta hjälp när du är osäker

Olsson & Lugns skatteskola för företagsamma människor nr 4

Denna gång ska vi stanna upp och fördjupa oss i fastigheter. Vi ska titta på både hur man hanterar inkomster från fastigheter, men även hur man hanterar en vinst eller förlust vid försäljning av en fastighet.

Näringsbostad eller privatbostad

När det gäller fastigheter så behöver man först och främst hålla reda på om det är en privatbostad eller en näringsbostad. Detta är viktigt för att veta hur intäkter och kostnader ska hanteras. Har du en privatbostad så ska intäkter och kostnader samt vinst eller förlust vid försäljning tas upp i inkomstslaget kapital. Har du däremot en näringsbostad så ska intäkter och kostnader tas upp i inkomstslaget näringsverksamhet, medan vinst eller förlust vid försäljning ska tas upp i inkomstslaget kapital.

Hur vet du då om det är en privatbostad eller näringsbostad? Inkomstskattelagen utgår ifrån vad som är en privatbostad och dit räknas småhus som till övervägande del används eller är avsedd att användas av ägaren eller närstående för boende. Vissa småhus innehåller två lika stora lägenheter och enligt förarbetena då så räcker det med att ägaren bor på minst 40 % av ytan för att det ska räknas som en privatbostad.

Publikation3.png

Det finns alltså tre kriterier för att en fastighet ska räknas som privatbostadsfastighet:

1.       Bostaden ska inrymmas i ett småhus

2.       Ägaren ska vara fysisk person

3.       Bostaden ska användas för eget boende i viss omfattning

Här finns ett relativt ovanligt, men viktigt undantag. Om det på en lantbruksfastighet finns ett småhus som är mer än 400 kvadratmeter stort med byggår före 1930 så kan ägaren välja att använda sig av den så kallade slottsregeln och därmed anses huset vara en näringsbostad.

De fastigheter som inte ryms inom de tre kriterier ovan är följaktligen att betrakta som näringsbostäder.


Beskattning av näringsbostäder

När du kategoriserat din fastighet så är det dags att titta på skillnaden mellan näringsbostad och privatbostad och vi börjar med att titta på näringsbostäder.

När du som person hyr ut en näringsbostad så tar du upp hyresinkomsten i din näringsverksamhet och kostnaderna dras av i näringsverksamheten. Resultatet från din näringsbostad skattas alltså i inkomstslaget näringsverksamhet. Tänk på att du inte får lyfta moms på kostnader eller lägga på moms på hyran om du hyr ut till privatpersoner.

En ägare av en näringsbostad redovisar i allmänhet följande poster i sin näringsverksamhet:

Intäkter:        Hyror

                         Förmånsvärdet av egen bostad

(om du själv bor i en del av näringsbostaden)

Kostnader:     Driftkostnader

                          Fastighetsskatt/fastighetsavgift

                          Räntekostnader/bankkostnader

                          Reparation/underhåll

                          Avskrivningar

När du säljer din näringsbostad så kan det kännas lite ologiskt, men då beskattas vinsten i inkomstslaget kapital. Detta beror på att skattesatsen där är 30 % och syftet är att åstadkomma neutralitet, att samma typ av skattesubjekt ska få ungefär lika skattebelastning på kapitalvinster.

Det man behöver tänka på vid en försäljning är att de avskrivningar som gjorts under åren i näringsverksamheten på fastigheten måste återläggas och blir då ett plusresultat i inkomstslaget näringsverksamhet.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ett exempel får illustrera (källa Skatterätt En introduktion Gyland m.fl.):

Pia köpte sin näringsfastighet för 1 000 000kr. Under innehavstiden har fastigheten skrivits av med 200 000kr. Pia säljer fastigheten för 2 000 000kr.

I inkomstslaget kapital redovisas kapitalvinsten = 2 000 000 – 1 000 000 = 1 000 000 kr.

I inkomstslaget näringsverksamhet återförs tidigare medgivna avdrag för värdeminskning, dvs. 200 000 kr. Denna summa ökar således näringsverksamhetens resultat.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

valentin-petkov-YQyMiu8yvMQ-unsplash.jpg

När det gäller vinsten eller förlusten som redovisas i inkomstslaget kapital så kvoteras resultatet som tas upp där. Som tidigare nämnts i nr 3 av skattekolan är skatten alltid 30 % i kapital så det är viktigt att veta hur stor del av vinst och förlust som ska tas upp.

Blir det vinst på försäljningen så är det 90 % som tas upp till beskattning. Enligt exemplet ovan med en vinst på 1 000 000 kr är det alltså 900 000 kr som tas upp och beskattas med 30 %. Skatten blir alltså 270 000 kr. Det är därför man ofta pratar om att skatten på försäljning av näringsbostäder är 27 %, men i själva verket är det alltså 90 % som beskattas till 30 % och slutsumman blir ju då 27 % på hela vinsten.

Blir det förlust på försäljningen så är det 63 % som får tas upp i inkomstslaget kapital.


Beskattning av privatbostäder

Du som äger en privatbostad har i normalfallet inget att redovisa. Undantaget är om du hyr ut din privatbostad. Då beskattas du för detta i inkomstslaget kapital, men här finns det en gräns som kanske är bekant för dig som läst våra tidigare nummer av Skatteskolan. Får du intäkter på din privatbostad som inte övergår 50 000 kr så behöver du inte redovisa något resultat.

Så här räknas beskattningsunderlaget fram:

Hyra – schablonavdrag på 40 000 kr – 20 % av hyresintäkten = Beskattningsunderlag

Exempel:

Hyra                                           72 000 kr

Schablonavdrag                  -40 000 kr

20 % av hyran                        -14 400 kr

Summa                                      17 600 kr

Skatt:                                          5 280 kr

Tänk på att schablonavdraget aldrig får överstiga hyran. Summan får alltså aldrig bli minus.

Vi gör samma exempel med 50 000 kr så du är med på varför gränsen går just där.

Hyra                                           50 000 kr

Schablonavdrag                 -40 000 kr

20 % av hyran                      -10 000 kr

Summa                                      0 kr

Skatt:                                          0 kr

 
Vad händer då när jag säljer min privatbostad? Jo, precis som med näringsbostäder så skattas vinsten eller förlusten i inkomstslaget kapital.

Vad händer då när jag säljer min privatbostad? Jo, precis som med näringsbostäder så skattas vinsten eller förlusten i inkomstslaget kapital.

Nedan följer en uppställning på hur resultatet av försäljningen räknas fram, dock finns inte utrymme här att gå in på de olika parametrarna djupare utan vi siktar på att få en övergripande förståelse.

Försäljningsintäkten – Omkostnadsbeloppet = Kapitalvinst/kapitalförlust

Försäljningsintäkten = Ersättningen för fastigheten – försäljningsomkostnader

Omkostnadsbeloppet = Köpeskilling + förbättringsutgifter + förbättrande reparationer – ev. uppskovsbelopp

Blir det kapitalvinst så tas 22/30 delar upp till beskattning vilket betyder att den effektiva skatten vid försäljning av privatbostad är 22 %.

Exempel:

Kapitalvinst   1 000 000 kr

22/30 delar:  ca 733 333 kr

Skatt:               220 000 kr (733 333 kr * 30 %)

Blir det förlust vid försäljningen så är det 50 % som får tas upp.

 

Avslutningsvis

Nu har vi gått igenom området fastigheter och skillnaden mellan privatbostad och näringsbostad. Just fastighetsområdet är ganska stort och komplext så tar gärna hjälp med detta av en expert om du är osäker.

I nästa nummer av Olsson & Lugns Skatteskola för företagsamma människor som också är den sista delen i serien så kommer vi dra lite slutsatser av det vi lärt oss och ta lite praktiska exempel. Gå igenom lite tips och trix vid skatteplanering samt behandla vanliga tankevurpor som är lätta att göra när man fastställer en strategi för skatteoptimeringen.

Olsson & Lugns skatteskola för företagsamma människor Nr 3

Inkomstslaget kapital

Efter lite uppehåll fortsätter vi nu med vår skatteskola där syftet är att du som företagare ska få mer inblick i hur skattesystemet ser ut och vilka möjligheter som finns. Nu har det blivit dags att titta närmare på det sista inkomstslaget som är kapital.

Där får vi fundera på vilka intäkter och kostnader som vi inte tagit upp i de andra inkomstslagen tjänst och näring. Det som ska tas upp i inkomstslaget kapital härrör från tre källor.

·         Avkastning

·         Privatbostad

·         Kapitalvinst/förlust

 

Med avkastning menas ränteintäkter och räntekostnader som inte tagits upp i näringsverksamheten, utdelning och vinster från utländska lotterier.

Från privatbostad ska man bl.a. ta upp hyresintäkter och man får också göra vissa avdrag. Vi kommer gå lite djupare in och behandla bostäder och fastigheter i ett senare avsnitt.

Med kapitalvinst/kapitalförlust avses skillnaden mellan anskaffningskostnad och försäljningsintäkt vid olika affärer, t.ex. om man sålt en fastighet, en båt, konst, aktier m.m När det gäller lös egendom som båtar, konst m.m så ska kapitalvinsten bara tas upp om den överstiger 50 000kr.

zoltan-tasi-YHgEDpVMuts-unsplash.jpg

Lös egendom-

ta endast med vinster över 50 000 kr

Precis som vi skrev i första numret av skatteskolan så handlar allt om att komma fram till vilket underlag, alltså hur mycket, som det ska beräknas skatt på. Detta är superviktigt i inkomstslaget kapital och lika viktigt som det är, lika krångligt är det också, men vi ska göra vårt bästa för att lotsa dig igenom detta så du får lite grundläggande kunskap att använda i ditt företagande.

I inkomstslaget kapital finns ganska många regler och fållor där det på vissa områden inte får bli underskott, vissa områden går att kvitta mot varandra och andra går inte att kvitta mot något annat. Här går vi in och kollar endast på ränteintäkter, utdelning från aktier och ränteutgifter bara för att få en förståelse för hur inkomstslaget fungerar.

Först kan vi börja med att konstatera att skatten i inkomstslaget kapital är 30 %. Det som skiljer är hur stor del av ”resultatet” som man ska beräkna 30 % på och det skiljer sig mellan olika typer av inkomster. När det gäller räntor så görs ingen kvotering utan allt tas upp till beskattning.


Exempel 1

william-iven-dAmHWsRYP9c-unsplash.jpg

Lisa har sparat en hel del pengar i aktier och har under året fått ut 50 000 kr i utdelning från dom. Samtidigt har hon ett lån på sin bil och har under året betalat 6 000 kr i räntekostnader på det lånet. Detta får man kvitta mot varandra så summan blir en kapitalinkomst på 44 000 kr. På dessa 44 000 kr betalar Lisa 13 200 kr i skatt (30 %).


Exempel 2

rishab-lamichhane-iflRMZelx0M-unsplash.jpg

Nu säger vi att förhållandet är det omvända. Lisa har under året fått en utdelning från sina aktier med 6 000 kr och hon har ränteutgifter på ett (stort 😊) billån med 50 000 kr. Dessa läggs återigen samman och Lisa får ett underskott i kapital på 44 000 kr. Då får hon istället en skattereduktion med 13 200 kr. Detta förutsätter att det finns annan skatt att dra av från, t.ex. skatt på lön från en anställning.


Exempel 3

michael-jasmund-o51enAB_89A-unsplash.jpg

Lisa har även i detta exempel fått utdelning på sina aktier med 6 000 kr, men istället för billånet har hon ett huslån för ett stort hus vid havet och har betalat 150 000 kr i räntor på det under året. Summan blir då ett underskott i kapital på 144 000 kr. Skattereduktionen på detta blir då bara 39 240 kr. Det beror på att på den del som överstiger ett underskott på 100 000 kr får Lisa bara 21 % i avdrag. På de första 100 000 kr får hon alltså 30 % (30 000 kr) och på de resterande 44 000 kr får hon 21 % (9 240 kr).


Övrigt

Som redan nämnts finns många regler att hålla koll på i inkomstslaget kapital. Vad som får kvittas och ej och var det är tillåtet med underskott och ej. Avslutningsvis plockar vi ut några saker som kan vara bra att känna till som rör inkomst av kapital.

När man säljer en lös egendom som t.ex. en båt så får en förlust vid försäljning aldrig tas upp utan det är bara när det blir en vinst på minst 50 000 kr som det ska tas upp.

Äger du ett aktiebolag och har tagit utdelning så beskattas utdelningen i kapital förutsatt att du inte tagit ut mer i utdelning än vad du sparat ihop på din K10 blankett.

Vid kapitalförluster, t.ex. om du säljer aktier med förlust så är det endast 70 % av förlusten som är avdragsgill.

Räkneexempel:

Inköpspris aktier                      100 000 kr

Försäljningspris aktier           50 000 kr

Resultat:                                     Förlust 50 000 kr

Avdragsgill förlust                   35 000 kr (70 % av 50 000 kr)

I exemplet ovan är det alltså 35 000 kr som minskar resultatet i inkomstslaget kapital.

 

Vad blir skatten?

När det gäller själva inkomstslaget kapital så beskattas resultatet med 30 % statlig skatt. Det betyder att du inte ”får något för den”. Precis som på högre tjänsteinkomster så får du inga sociala förmåner för denna skatt.

“ Det betyder att du inte får något för skatten”

Får du ett underskott i kapital så kan detta omvandlas till en skattereduktion. Skattereduktionen minskar den skatt som ska betalas men kan endast räknas av mot statlig och kommunal inkomstskatt, statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift. Ett underskott går inte att spara mellan åren utan kan den inte utnyttjas det år den uppkommer så går den förlorad.

Olsson & Lugns skatteskola för företagsamma människor Nr 2

I förra numret av Olsson & Lugns Skatteskola gick vi igenom hur inkomstslaget tjänst fungerar. Denna gång ska vi titta närmare på inkomstslaget näringsverksamhet.

Inkomstslaget näringsverksamhet

I näringsverksamhet tas resultatet upp från din enskilda firma, ditt enkla bolag och ditt handelsbolag. Här är det viktigt att hålla reda på om det är en aktiv eller passiv näringsverksamhet då det skiljer sig åt hur dessa beskattas. Vilka intäkter och kostnader som ska tas upp i din näringsverksamhet blir för stort att gå in på här. Vi fokuserar istället på vad som sker på själva deklarationen och hur skatten beräknas.

Ditt resultat på sista raden i bokslutet för din enskilda firma förs in på din deklaration och här finns en rad saker att tänka på och några olika skatteplaneringsinstrument att använda sig av innan du får fram ett beskattningsunderlag. Naturligtvis kan du bara låta det ”ramla igenom” och då blir det samma resultat som beskattas som även står på din resultatrapport i bokslutet.

Vill du optimera din skatt så finns en rad olika verktyg och möjligheter för det och tanken är att vi nu ska titta lite närmare på vad det är för några.

Outnyttjat underskott från tidigare år

Finns det minusresultat sedan tidigare år så kan man i näringsverksamheten spara det mellan åren och när du sedan gör plus så kvittas det mot underskottet tills du är på plus igen. Detta betyder att om du har ett inrullat underskott från tidigare år på 100 000 kr och du i år gör en vinst på din näringsverksamhet på 100 000 kr så kvittas dessa och resultatet blir noll och därmed blir ju också skatten noll kronor.

deglee-degi-wQImoykAwGs-unsplash.jpg

Skogsavdrag och/eller substansminskningsavdrag

Används för att periodisera intäkten om du t.ex. avverkat skog eller utvunnit en naturtillgång. Detta måste återföras det år du säljer fastigheten. Skogsavdrag får göras med maximalt 50 % av vad du köpt din skog för. Det är bara de år man avverkat skog som man kan göra avdrag och då med maximalt 60 % av intäkten. Med intäkt menas också försäkringsersättning. Skogsavdrag får inte göras med lägre belopp än 15 000 kr och bara med hela hundratals kronor.

Substansminskningsavdrag får göras med maximalt det belopp som naturtillgången köpts för.

Detta betyder alltså att om du avverkat skog för 1 000 000 kr så kan du göra skogsavdrag med 600 000 kr. Ditt resultat minskar då med 600 000 kr.

Skogskonto, skogsskadekonto och upphovsmannakonto

När du avverkat skog kan du sätta in pengar på ett skogskonto för att jämna ut intäkterna. De beskattas först när du tar ut dom. Samma sak gäller även med intäkter vid upphovsrätt. Då kan du sätta in pengarna på ett upphovsmannakonto och sedan skattas de i den takt de tas ut.

Så varje år måste man titta på om man tagit ut eller satt in pengar på någon av dessa konton. Har man satt in pengar minskar resultatet med motsvarande belopp och har man tagit ut pengar ökar resultatet med det beloppet.

Räntefördelning

Räntefördelning är ganska krångligt och svårt att förstå hur det fungerar. En räntefördelning kan vara antingen positiv eller negativ och det handlar helt enkelt om att man flyttar resultat mellan två inkomstslag, nämligen näring och kapital. Det finns såklart en hel del regler för om man kan eller måste flytta resultatet och här kommer en kort beskrivning av dessa.

För att beräkna hur räntefördelningsunderlaget ser ut så tittar man på balansräkningen i sin enskilda firma. Här tar man mycket förenklat tillgångar minus skulder vid årets ingång och ser vad mellanskillnaden är. När man gjort detta så får man antingen ett positivt belopp eller ett negativt. Om du har mer skulder än tillgångar blir beloppet negativt och då blir den negativa räntefördelningen tvingande. Har du ett negativt belopp på 100 000 kr så tar man det gånger 1,51 %. Summan av detta (1 510 kr) blir din negativa räntefördelning och då är man tvungen att lägga på 1 510 kr i resultatet på sin näringsverksamhet.

det handlar helt enkelt om att man flyttar resultat mellan två inkomstslag

Är summan istället plus 100 000 kronor så får du en positiv räntefördelning. Då tar man istället 100 000 kr gånger 6,51 %. Summan av detta (6 510 kr) är frivillig när du vill använda. Väljer du att inte använda den så sparas den till kommande år. Vad händer då om du väljer att använda den? Jo, då flyttar man istället 6 510 kr från näringsverksamheten till kapital.

Och varför gör man då allt detta? Följden av dessa regler blir att om du vårdar ditt företag och till exempel inte tar ut mer pengar än vad resultatet tillåter så blir du ”belönad” och får flytta resultat till inkomstslaget kapital där skatten är lägre. Om du istället lever upp mer pengar privat och tar ut som ”lön” så blir du bestraffad och får betala högre skatt i och med att du blir tvingad att lägga på resultat i din näringsverksamhet.

Periodiseringsfonder

I din näringsverksamhet finns precis som i aktiebolag även möjligheten att resultatreglera med hjälp av periodiseringsfonder. I näringsverksamheten fungerar de som så att du kan sätta av maximalt 30 % av ditt resultat i en periodiseringsfond och därmed flytta den summan mellan åren. Det krävs inte att du sätter in pengar på något konto eller så utan det är bara en avsättning som görs i deklarationen, men kom ihåg att periodiseringsfonden endast kan skjutas på några år och sedan måste du lösa upp den och betala skatt på resultatet. Periodiseringsfonder måste lösas upp senast sjätte året efter det år de sattes av vilket betyder att man hela tiden behöver hålla reda på hur mycket man satte av i periodiseringsfond och vilket år det var

Expansionsfond

Det finns också möjlighet att reglera resultatet med hjälp av en expansionsfond. Hur mycket man kan sätta av till expansionsfond beräknas på samma sätt som med räntefördelning med den skillnaden att man använder balansräkningen vid årets utgång. Även här blir man ”belönad” om man har ett fint och välmående företag med bra eget kapital. Kommer du här fram till att du har 100 000 kr mer i tillgångar än skulder så betyder det att du maximalt kan ha 128 210 kr i expansionsfond då man tar summan och gångrar med 128,21 %. Observera att denna siffra varje år talar om hur mycket du kan ha i expansionsfonden vilket betyder att om du försämrar ditt eget kapital så kan du också tvingas att lägga tillbaka expansionsfond.

Expansionsfonden fungerar som så att när du sätter av till expansionsfond (även här bara en sak man gör i deklarationen) så betalar du in expansionsfondskatt. Den skatten är lika hög som bolagsskatten (för närvarande 21,4 %). När du sedan löser upp expansionsfonden så får du tillbaka skatten som du betalat, men i gengäld läggs ju summan som du löst upp till på årets resultat från näringsverksamheten.

Pensionssparande

Du kan på din deklaration i inkomstslaget näringsverksamhet göra avdrag för pensionsinbetalningar som du gjort under året. Det går att göra avdrag med maximalt 35 % av årets resultat. På det avdraget som du gör för pensionssparande betalar du 24,26 % i särskild löneskatt.

michael-longmire-lhltMGdohc8-unsplash.jpg

Vad blir skatten?

Nu har vi gått igenom de flesta justeringar som kan göras på ditt bokförda resultat innan du får ett slutligt resultat från din näringsverksamhet på din deklaration. När du fått fram resultatet som vi räknar med är 200 000 kr så dras det av 25 % som en schablon på egenavgifter. Detta görs för att egenavgifterna är en kostnad i näringsverksamheten och ska alltså sänka resultatet. Att det blir en schablon beror på att man inte innan kan säga exakt hur mycket som kommer betalas i egenavgifter. Nästkommande år läggs schablonavdraget som en pluspost och räknas av mot det som verkligen blev. Egenavgifterna är för närvarande 28,97 %, men sedan justeras denna med bl.a. en nedsättning på 7,5 % om man har en aktiv näringsverksamhet och ett resultat över 40 000 kr. Maximal nedsättning är 15 000 kr. Vissa år blir nedsättningen lägre än 7,5 % då det beror på den procentuella fördelningen mellan egenavgifterna och den allmänna löneavgiften. Sedan finns det också regional nedsättning av egenavgifterna.

Det är resultatet som blir kvar sedan (150 000 kr) som blir ditt resultat från näringsverksamheten. Detta resultat kan du likställa med att du får en bruttolön från din arbetsgivare. Det vill säga, det är på detta resultat du sedan betalar kommunalskatt osv (se Olsson & Lugns Skatteskola nr 1

Räkneexempel.PNG

Hoppas du har kunnat ta till dig några saker vad gäller näringsverksamhet som du inte hade koll på tidigare. I nästa nummer av Olsson & Lugns Skatteskola kommer vi gå igenom det sista av de tre inkomstslagen, nämligen inkomstslaget kapital.

Olsson & Lugns skatteskola för företagsamma människor Nr 1

Det är nog inte många som hoppar jämfota av glädje och känner fjärilar i magen när man pratar om skatt. Som tur är finns det sådana personer här hos oss på Olsson & Lugn. Även för dig som inte får fjärilar i magen kan det ändå vara en skön känsla att känna att man förstår lite av hur allt hänger ihop och därmed kunna göra lite smartare val i ditt företag och hänga med lite bättre vid en bokslutsgenomgång med din redovisningskonsult.

Ju mer du kan om skattesystemet desto lättare är det också att få till en bra skatteplanering och strategi.

När det gäller skatt så handlar ju egentligen allt om att ta fram rätt underlag så att skatten kan beräknas på rätt sätt. Dvs. att veta vad som ska ingå i skatteberäkningen och när.

I denna artikelserie finns en hel del siffror angivna och det är viktigt att tänka på att skattesatser m.m. hela tiden förändras. Därför ska du läsa med inställningen att du ska lära dig mer om systemet och inte lägga de enskilda beloppen eller procenten på minnet.

Det vi kommer titta på är vad som händer i din privata deklaration och där ingår ju lön, resultat från enskilda firmor, handelsbolag, ränteintäkter m.m. Det som inte behandlas i denna artikelserie är hur resultat från aktiebolag skattas då vi endast tittar på fysiska personers möjligheter till skatteoptimering.

Tre inkomstslag

I Sverige finns tre olika inkomstslag där intäkter och kostnader redovisas och skattas för. Dessa är inkomstslaget tjänst, inkomstslaget kapital och inkomstslaget näringsverksamhet. Det är viktigt att en inkomst tas upp i rätt inkomstslag för att den ska beskattas på rätt sätt. I detta nummer ska vi titta närmare på inkomstslaget tjänst.

Inkomstslaget tjänst

Den vanligaste intäkten som ska tas upp i inkomstslaget tjänst är lön från anställning. Om du har ett aktiebolag och tar ut lön så räknas det som en vanlig anställning och din bruttolön ska alltså tas upp här. Hit hör också pensionsutbetalningar, ersättning från A-kassa, sjukersättningar, utbetalning av livförsäkringar och kostnadsersättningar om man har familjehemsplacerade barn hos sig. Skulle du ha tagit ut mer utdelning ur ditt aktiebolag än vad du har sparad utdelning så skattas den överskjutande delen i tjänst. Bedriver du en hobbyverksamhet ska resultatet av denna tas upp här.

Det finns en uppsjö av olika kostnadsersättningar och intäkter som ska tas upp i tjänst av privatpersoner. Här kan nämnas t.ex. assistansersättning, ersättning för uppdrag som god man, flyttningsersättning från arbetsgivare i vissa fall samt vissa tävlingsvinster ska tas upp. Detta är inte en komplett lista utan kolla Skatteverkets hemsida för mer information

sam-williams-BKBQ6sdW9Fk-unsplash.jpg

Avdrag som får göras här är resor till och från arbetet (obs! dessa regler kommer troligen inom kort att förändras), dubbel bosättning och mobiltelefon, dator och internet i vissa fall. Generellt kan man säga att avdrag medges för sådana utgifter som härrör sig till tjänsteinkomsten om dessa inte tas av arbetsgivaren. När det gäller t.ex. internet så kan avdrag medges med högst 50% förutsatt att det för den anställde inte går att utföra sitt arbete utan internet och att det helt saknas möjlighet att utföra arbetet hos din arbetsgivare. Även på avdragssidan är listan lång på vad man får och inte får dra av. Det finns ett bra avdragslexikon för privatpersoner på Skatteverkets hemsida där du kan läsa vidare om detta.

Här tittar man sedan på vilka intäkter som finns och minskar med de avdrag som går att göra. Detta utgör sedan underlag för skatteberäkningen. Hur mycket skatt det blir beror bl.a. på var man bor och hur gammal man är.

För att ta ett enkelt exempel kan vi förutsätta att en person under 65 år har en bruttolön på 100 000 kr för inkomståret 2019. Det finns inga avdrag som kan göras och det finns inga övriga intäkter. Från denna bruttolön dras först ett grundavdrag. Det är ett avdrag som alla som varit bosatta i Sverige hela året får utnyttja till fullo. Detta behöver inte ansökas om utan sker helt automatiskt. I vårt exempel blir grundavdraget 30 500 kr. På summan som blir kvar (69 500 kr) betalas sedan kommunal inkomstskatt. Denna varierar beroende på i vilken kommun du bor, men ligger runt 30-33 %. I vårt exempel har vi räknat med en kommunal inkomstskatt på 32,74 %.  På dessa 36 500 kr beräknas sedan begravningsavgift på 0,253%. För de som är medlemmar i Svenska kyrkan eller annat registrerat trossamfund dras även en skatt för detta. För de som är medlemmar i Svenska Kyrkan är den för närvarande 1,355 %.

Skulle inkomsten vara mer än 490 700 kr så blir det även statlig skatt med 20 % på det som är över 490 700 kr. Skulle inkomsten vara över 689 300 kr skulle den överskjutande delen där beskattas med ytterligare 5 %, den så kallade värnskatten. Från 1 januari 2020 är värnskatten slopad och därmed finns bara den första skiktgränsen kvar. I vårt exempel är inkomsten så pass liten att det inte blir någon ytterligare statlig skatt.

steve-johnson-0sPFjdcRhko-unsplash.jpg

På hela bruttolönen (100 000 kr) ska en allmän pensionsavgift på 7 % betalas. Den används för att finansiera den allmänna pensionen och blir då i vårt exempel 7 000 kr.

Nytt för i år är att public-service avgiften betalas på våra inkomstdeklarationer och inte som tidigare att vi fick fakturor hem. I vårt exempel blir den 1 % av den beskattningsbara förvärvsinkomsten alltså 695 kr (69500 kr*1%). Det finns ett tak så man betalar aldrig mer än 1 347 kr per år, men upp till det är det alltså 1 % av den beskattningsbara inkomsten.

Detta var alla skatter i vårt exempel, men sedan finns det för närvarande 10 olika skattereduktioner att ta hänsyn till. De är följande:

1.       Skattereduktion för fastighetsavgift för pensionärer

2.       Skattereduktion för sjöinkomst

3.       Skattereduktion för allmän pensionsavgift

4.       Jobbskatteavdrag

5.       Skattereduktion för fackföreningsavgift

6.       Skattereduktion för sjuk- och aktivitetsersättning

7.       Skattereduktion för underskott av kapital

8.       Rot- och rutavdrag

9.       Skattereduktion för gåvor

10.   Skattereduktion för förnybar el

De två som är aktuella i vårt exempel och just nu när vi kollar på inkomst av tjänst är nummer 3 Skattereduktion för allmän pensionsavgift och nummer 4 Jobbskatteavdraget.

Vi räknade ju ut att den allmänna pensionsavgiften blev 7 000 kr och här får vi alltså en skattereduktion på hela beloppet så vi behöver inte betala någon allmän pensionsavgift. När det gäller skattereduktioner så kan de ju bara utnyttjas om det finns någon skatt att dra av emot och de kan heller inte sparas till ett senare år. Det betyder att om vi skulle ha en väldigt låg inkomst så hela går bort i grundavdrag så finns det ju ingen skatt att dra mot och då kan man heller inte utnyttja skattereduktionen och därmed måste man betala pensionsavgiften.

Jobbskatteavdraget är ett avdrag som du får på dina arbetsinkomster och som beräknas automatiskt av Skatteverket. Avdraget kan aldrig bli större än kommunalskatten.

I vårt exempel får vi alltså skattereduktion för allmän pensionsavgift med 7 000 kr samt ett jobbskatteavdrag med 10 298 kr.

Om vi antar att vi är medlemmar i Svenska Kyrkan blir alltså den slutliga skatten 14 267 kr. Denna summa jämförs sedan med den skatten som är avdragen under året på din lön och då blir det antingen restskatt och du får betala in mellanskillnaden eller så blir det skatteåterbäring och du får tillbaka det som betalats in för mycket.

Exempel 1.PNG

Rotavdrag och Rutavdrag

I inkomstslaget tjänst hamnar ju som nämnts ovan även skattereduktion för RUT och ROT arbeten. Vad innebär då det? Jo, när du t.ex. tar hjälp med städning hemma så får du skattereduktion med halva kostnaden för arbetet. I de flesta fall är detta redan reglerat när det är dags att göra sin deklaration. Under året när du får fakturor från städfirman så har de redan dragit bort hälften av kostnaden och du betalar bara hälften. Andra hälften begär städfirman in från Skatteverket.

Viktigt att veta är att denna skattereduktion räknas av sist i din skatteberäkning så skulle det vara så att du har för lite skatt att dra av reduktionen mot så kan du bli återbetalningsskyldig för RUT/ROT avdraget.

Exempel 2.PNG

Eva har under året fått RUT avdrag på fakturor för städtjänster med sammanlagt 48 000 kr. Hon har en kommunal inkomstskatt på sin lön med 71 600 kr och en fastighetsavgift på 6400 kr. Alltså har hon en sammanlagd skatt på 78 000 kr.

På dessa 78 000 kr får hon skattereduktion för allmän pensionsavgift med 18 200 kr, jobbskatteavdrag med 14 200 kr och sedan har hon även ett underskott av kapital (detta går vi igenom i ett senare nummer av skatteskolan) på 16 600 kr. Alltså kan hon göra avdrag med 49 000 kr. Det betyder att hon har 29 000 kr kvar att göra skattereduktion på. I vårt exempel har hon fått RUT avdrag med 48 000 kr. Alltså kommer hon behöva betala tillbaka 19 000 kr av sitt RUT avdrag.

henry-co-3coKbdfnAFg-unsplash.jpg

SGI och PGI- vad är det?

När vi är inne på inkomstslaget tjänst så känns det adekvat att även beröra SGI som står för Sjukpenninggrundande inkomst och PGI som står för Pensionsgrundande inkomst.

Din SGI talar om hur mycket ersättning du får när du t.ex. blir sjuk, är föräldraledig eller vabbar.

SGI fastställs av Försäkringskassan och är 97 % av din årsinkomst. Dock finns det ett tak som är max 10 prisbasbelopp när det gäller föräldrapenning och max 8 prisbasbelopp när det gäller sjukpenning. Detta betyder att har du en inkomst över 465 000 kr (10*46 500 kr) under 2019 så höjs inte din SGI mer.

Skatteverket fastställer varje år din PGI utifrån uppgifterna i din deklaration. Den påverkar din framtida pension och är således en viktig parameter. Det finns även här en övre gräns för hur hög din PGI kan bli per år. Denna är något krångligare att räkna ut. Man säger att taket är 7,5 inkomstbasbelopp, men eftersom PGI räknas ut efter avdrag för den allmänna pensionsavgiften så blir den i praktiken 8,07 inkomstbasbelopp. Sedan görs ett avdrag för den allmänna pensionsavgiften (7 % som du kanske kommer ihåg) och det är endast 93 % som utgör pensionsgrundande inkomst. Taket för 2019 blir alltså 519 708kr (64 400*8,07).

Då har vi kikat på hur det fungerar med inkomstslaget tjänst. Nästa gång tittar vi närmare på inkomstslaget näringsverksamhet. Tycker du att detta känns krångligt så är du inte ensam och det är därför du har din redovisningskonsult till hjälp, men förhoppningsvis har du snappat upp något som kan vara till nytta i din skatteplanering.


Varför ska jag göra en budget?

Att göra en budget för ditt företag kan vara till stor nytta, men bara ibland. Som med all annan ekonomistyrning handlar det om intresse från ledningen/ägaren. Är jag inte intresserad av siffror och kör på magkänsla så tycker jag att budgetarbete är slöseri med tid. Det blir ju som det blir ändå. I vissa fall kan detta vara sant, men i denna artikel ska jag ge min syn på varför man ska lägga tiden och vad man kan vinna på det.

Har du ett företag som är så pass stort att du lever på det så är det alltid bra att planera framtiden oavsett på vilket sätt man gör det. Det finns två viktiga punkter att tänka på här. Det ena är att man alltid kan vara säker på att verkligheten inte blir som man budgeterat. Det andra är att det är bättre att ha ungefär rätt än exakt fel.

Vad menar jag då med det? Jo, man kan aldrig förutse exakt vad som ska hända ett år framåt utan man får ta fram sin bästa gissning helt enkelt. Och när man gissar så ska man ha med sig att det blir aldrig exakt så och därför är det bättre att måla med stora penseln när man gör en budget än att fastna för mycket i detaljerna.

adeolu-eletu-unRkg2jH1j0-unsplash.jpg

Budgeten ska man se som ett verktyg för att kunna planera nästkommande år. Vilka intäkter kommer öka och vilka kommer minska? Är det något vi ska sluta med att sälja och något vi ska börja sälja? Hur ser kostnadsmassan ut? Behöver vi anställa mer personal? Investera i något osv? Hela den här processen är bra för att få igång tankarna och vara förberedd på hur det kommer se ut och vad man behöver göra för att nå ett visst resultat. Mitt råd är att ta mycket tid till detta och tänk igenom vad en förändring i intäkter medför i förändring i kostnader. Om du ser till att göra budgeten i ditt redovisningsprogram så går det sedan månad för månad se om du är på banan. Du upptäcker tidigt om intäkterna inte ökade som du tänkt dig eller om en ökad intäkt drog på sig mer kostnader än du tänkt dig.

En annan fiffig sak med att ha budgeten integrerad i bokföringsprogrammet är också att du under året lättare kan ta ut prognoser. Då kan du mitt under året se utfallet på de månader som varit tillsammans med budgeten för de som kommer så att du ser prognosen på helåret.

Detta kommer ge dig en känsla av kontroll och du kommer kunna ta beslut och göra de förändringar som behövs innan det är för sent.

Under året är det bra att fortlöpande kolla utfallet mot budgeten och samtidigt använda din magkänsla för vad som behöver göras. Detta blir en oslagbar kombination där budgeten kan bekräfta eller dementera det som känns rätt i magen att göra.

Om du i ditt företag arbetar med målstyrning, affärsplaner och strategier så är det såklart viktigt att budgeten speglar de målen. Om ni t.ex. tagit beslut på att satsa på utbildning av er personal så är det ju viktigt att resurser i budgeten läggs på detta så man ser att det blir ekonomiskt genomförbart.

I budgetarbetet är det alltid du som har kunskapen om ditt företag och som kan göra den bästa gissningen på hur det kommer bli, men min rekommendation är att ta hjälp av din redovisningskonsult som dels kan få in det på rätt sätt i bokföringsprogrammet, men som framförallt kan fungera som bollplank och få dig att tänka till på de viktiga bitarna.


Maria Lugn
VD Olsson & Lugn AB
[email protected]
0731-41 87 88


Som företagare är det din skyldighet att förstå dina siffror

De flesta människor gör det de tycker är roligt och är bra på och det är helt i sin ordning. Men hur gör du med det som du inte kan eller det som du tycker är tråkigt? En del saker kanske går att strunta i att göra, men det mesta som man inte själv har kompetens till eller som man inte vill göra lejer man bort till någon annan. Antingen genom att köpa in t.ex. trädgårdstjänster, hantverkarhjälp eller städhjälp. Eller så anställer man någon i sitt företag att utföra de sysslorna.

När du tar hjälp av t.ex. en hantverkare att bygga ut ditt hus så är kanske det vanligaste förfarandet att du har en idé om hur utbygget ska se ut, sedan diskuterar du med hantverkaren som kommer med sina råd och idéer om hur det blir bäst. Efter det utför hantverkaren arbetet och du är med på vad han gör och ni har ett gemensamt mål om hur det färdiga resultatet ska bli.

En stor del av landets företagare väljer att ta hjälp av en redovisningsbyrå antingen för att sköta allt eller vissa delar av sin redovisning. Men här slutar ofta jämförelserna med att anlita andra tjänster som t.ex. hantverkaren i exemplet ovan. Det är sällan som företagare och redovisningskonsult pratat ihop sig och ännu mer sällan som företagaren förstår vad redovisningskonsulten gör och varför. Detta är i och för sig inte så konstigt då det är svårare att sätta sig in i och förstå redovisning och beskattning än att se framför sig hur huset kommer se ut när det är utbyggt.

headway-jfR5wu2hMI0-unsplash.jpg

Min fasta övertygelse är att du som företagare måste intressera dig och förstå din ekonomi för att få ett så framgångsrikt företag som möjligt. Naturligtvis kan du aldrig bli lika kunnig som din redovisningskonsult som arbetar heltid med dessa frågor, men du måste förstå ditt företag och varför ni gör på det ena eller andra sättet. Jag tror att man kommer längst om man är ödmjuk inför redovisningskonsultens kunskap och har förtroende för sin redovisningskonsult men ändå vågar ställa alla dumma frågor som poppar upp och också ber om mer förklaring när man inte hänger med.

Det är en redovisningskonsults skyldighet att få med sin klient på banan och ge tillräckligt med information för att klienten självständigt ska kunna ta beslut om sin ekonomi. Du som företagare behöver förstå de stora dragen och hur olika beslut kommer påverka din ekonomi nu och i framtiden. Ett exempel kan vara om du i en enskild firma använder dig flitigt av periodiseringsfonder så behöver du förstå att du skjuter skatten framför dig och att du behöver ha pengar till att betala skatten den dag det blir aktuellt. Eller om du i ditt aktiebolag tar utdelning lite halvakut mitt under året för att du behöver pengarna till något så är det viktigt att du förstår att aktiebolagets egna kapital minskar samt att du behöver betala in skatt på utdelningen så du inte gör av med alla pengarna och sedan inte kan betala skatten

Är man som företagare inte tillräckligt öppen med hur man tänker och tar sig tid och berätta hela historien kring varför man vill göra på det ena eller andra sättet så finns en stor risk att din redovisningskonsult ger dig fel råd då denne inte har hela bilden. Så etablera en god kontakt med din konsult och delge så mycket tankar och idéer som du kan så blir resultatet av ert samarbete mycket bättre.

Till sist vill jag också trycka på en sak som jag inte tror att många tänker på och som i sig är skäl nog att förstå sin ekonomi. Det spelar ingen som helst roll att du lämnat bort redovisningen till en redovisningsbyrå utan du som företagare är alltid själv ansvarig för din bokföring och då gäller det att du också förstår vad som görs.

Maria Lugn
vd Olsson & Lugn AB
[email protected]
0731-41 87 88

Skärmklipp.PNG

Good to Great

Vi vill tipsa om en mycket intressant bok som har några år på nacken. Good to Great av Jim Collins. Boken handlar om hur du tar ett bra företag och förvandlar till ett mästerföretag. Man får svar på frågor som ”Vad är det som skiljer ett bra företag mot ett mästerligt företag?” och ”Hur kan ett vanligt företag gå från att vara bra till att bli bäst?”

GoodtoGreat.PNG

Det bästa med den här boken är att den inte innehåller något tyckande utan allt baserar sig på totalt 15 000 timmars forskning.

Här följer viktiga insikter som vi tagit med oss från boken.

Det krävs en speciell typ av ledarskap för att få ett mästarföretag. Boken kallar det ledarskap på nivå 5. Dessa ledare är kanske inte den typen av ledare som man spontant tror att de driver extremt framgångsrika företag. De är självutplånande, tysta, reserverade, till och med blyga. De präglas av en personlig ödmjukhet blandat med professionell viljestyrka. Det viktigaste är företaget, inte ledaren som person.

Först är det viktigt vilka som ska arbeta i företaget. När man har rätt personer på plats så börjar man fundera på vad man ska göra. Med rätt personer menas att det är lika viktigt att få rätt personer att stiga på bussen som att få fel personer att stiga av samt att placera de personer som ska vara med på rätt platser. Alltså först VEM sedan VAD.

Man behöver möta den bistra verkligheten utan att för den skull förlora hoppet. Man får aldrig sluta tro på att man kan och kommer segra i slutänden, oavsett hur svårt det är, och ska samtidigt vara så disciplinerad att man ser den bistra sanningen i vitögat, oavsett hur den ser ut.

Företaget behöver ha rätt kärnverksamhet. Med rätt menas att följande tre kriterier är uppfyllda:
1. Företaget kan bli bäst i världen på det
2, Det utgör kärnan i företagets affärsmodell. Dvs. det genererar resultat och kassaflöde
3. Företaget brinner för detta

Man behöver ha en kultur som är präglad av disciplin. Med disciplinerade människor behövs ingen hierarki. Med disciplinerat tänkande behövs ingen byråkrati och med disciplinerad handling behövs inte överdrivna kontrollsystem.

Mästarföretagen använder alla teknik som accelerator. De använder aldrig teknik som det främsta medlet för att initiera en förändring, men de är pionjärer när det gäller att använda omsorgsfullt utvald teknik.
De bästa företagen gör inga dramatiska, omvälvande förändringar utan tar många små steg mot rätt mål. De är ihärdiga och arbetar envist på åt samma håll, men det finns ingen utmärkande händelse som förändrade företaget från att vara bra till att bli bäst.

 

Nu har ni fått en kort sammanfattning av vad vi tagit med oss från boken och känns det intressant så låna den gärna på ett bibliotek i närheten.


Så hanterar du vinsten och betalar rätt skatt

I vårt yrke som redovisningskonsulter och företagsutvecklare så blir vi ofta imponerade av hur många duktiga företagare det finns i vårt avlånga land. Det händer allt oftare att vi får in nya kunder som det går riktigt bra för och de behöver då hjälp med hur de ska hantera vinst och betala rätt skatt. Därför tänkte vi titta närmare på det i denna artikel.

Tänk igenom målen

Vi vill börja med att poängtera att alla företag och företagare är unika och att det krävs att man tittar på varje fall för sig för att det ska bli så bra som möjligt, men här kommer vi gå igenom i generella drag vad som kan vara bra att tänka på.

För att bygga en långsiktigt hållbar företagsstruktur så behöver du som företagare tänka igenom vilka mål du har. Vill du få ut så mycket pengar som möjligt för privat konsumtion? Vill du få företaget att blomstra för att sedan kunna sälja om 10 år? Vill du satsa på ytterligare verksamheter eller vill du se till att säkra pensionen? När du vet vad du vill så kan man börja fundera på hur man ser till att ens företag arbetar mot detta mål.

ibrahim-rifath-OApHds2yEGQ-unsplash.jpg

Enskild firma

Driver du företaget i en enskild firma så tycker vi att en tumregel är att blir resultatet regelbundet så pass högt att du får betala statlig skatt, över ca 470 000 kr, så är det dags att göra något. Går det bra i företaget så kommer du få betala skatt. Det går liksom inte att komma undan ifrån utan målet är att betala rätt skatt. Går du i tankar att investera i något som ger avskrivningsmöjligheter så se till att det är en bra affär och slå inte till bara för att det är ett sätt att sänka skatten.

Äger du en lantbruksfastighet så måste du ju ha kvar den i din enskilda firma, men driften går att överlåta till ett aktiebolag. Här tycker vi att man inte ska ha för bråttom utan har du möjlighet att göra överavskrivningar i din enskilda firma så tycker vi att du ska utnyttja dom innan du ombildar till bolag. Sedan kan du göra en inkråmsöverlåtelse till ett bolag och då överlåter man till bokfört värde vilket gör att överavskrivningarna ”flyttas med” in i bolaget. Detta kallas för en underprisöverlåtelse och det finns några saker som behöver vara uppfyllda för att detta ska fungera, bl.a. måste hela verksamhetsgrenar överlåtas och den enskilda firman får inte fortsätta bedriva dessa verksamheter efter överlåtelsen. Fullständiga villkor för underprisöverlåtelse finns i Inkomstskattelagen (IL) 23 kapitlet.


Aktiebolag

adeolu-eletu-E7RLgUjjazc-unsplash.jpg

Driver du endast ett aktiebolag så tycker vi i likhet med de som har enskild firma att steg ett är att du bör ta ut lön upp till brytpunkten varje år. Vidare är fördelen med ett bolag att skatten på resultatet varje år för närvarande är 22 %, alltså betydligt lägre än det som ”ramlar igenom” en enskild firma. Skillnaden i ett bolag är ju såklart att det inte är dina privata pengar utan de stannar ju kvar skattade i bolaget. Är ett av dina mål att ta ut så mycket pengar privat som bara går så är ju det bästa sättet att ta ränta på inlånat kapital i bolaget. Observera att bolaget måste ha ett behov av pengarna som lånas in och räntan måste vara marknadsmässig. Nästa steg är att ta ut utdelning. Om du inte har många anställda och själv bara tar lön upp till brytpunkt så är det ca 170 000 kr per år som du kan ta i utdelning. Tar du inte utdelning något år så sparas den och det går att ta ut senare. Skatten på utdelning är för närvarande 20 % om man håller sig till den utdelning som man sparat ihop. Har du anställda och kan tänka dig att ta ut ganska mycket lön (det blir ju lite mer skatt på den) så kan du ta betydligt högre summor som utdelning varje år.

Är ni flera delägare så gäller det att tänka till här eftersom utdelning sker med lika belopp på varje aktie. Alltså är det en fördel om ni sparar lika mycket i utdelning. Förenklingsregeln (de 170 000 kronorna) kan man bara använda på ett bolag man äger. Därför kan det bli lite tokigt här om man som ägare inte pratar ihop sig.

I bolag tycker vi också det är viktigt att man passar på att utnyttja de skattefria förmånerna som man har som anställd, t.ex. friskvård m.m. Dessutom om man har resultat så kan det vara god idé att låta företaget betala in mycket i pensionsförsäkring. Observera att det finns begränsningar i hur mycket man kan sätta av.

I vissa fall kan man också tjäna på att bygga koncernstrukturer eller om man är flera ägare så kan det vara idé att äga sina aktier via ett annat bolag.

Det här är ett stort och komplext område där förutsättningarna också förändras med nya skatteregler osv, men vi hoppas att detta har väckt lite tankar hos er och ifall ni funderar på dessa frågor kan det alltid vara idé att rådfråga en expert på området, t.ex. oss på Olsson & Lugn, då det kan få stora konsekvenser om man gör lite fel i sitt upplägg.

fakta.PNG

Personal- en tillgång eller belastning?

Det är ett naturligt steg för de flesta företag allteftersom de växer att anställa personal. Det är en stor omställning från att vara ensam i sitt företag och rodda allt själv till att leda andra, se till att alla har att göra och att resultatet av deras arbete motsvarar det du vill med ditt företag. Det är också en fantastisk känsla att bli ett team och att få ta del av fler idéer och kunna hjälpas åt och dela på arbetsbördan, men det krävs mycket av dig som arbetsgivare och i denna artikel tänker jag skicka med lite tips på hur du kan få din personal att blomstra och göra sitt bästa.

Var noga vid rekrytering

Allt börjar med rätt rekrytering. Ta dig tid att träffa många sökanden och ställ alla frågor du behöver för att ringa in vad det är för person du har framför dig. Tänk igenom vad som är viktigt på ditt företag. Vilken kompetens saknas? Vad har du och ditt företag för värderingar och vilka krav ställer du på dina anställda? Fråga också vad de sökande har för förväntningar på dig som chef och på företaget. När det gäller rekrytering vill jag även höja ett varningens finger för att bara anställa personer som är som du själv. Det är väldigt lätt att man som arbetsgivare fastnar för de personerna som är som en själv, men ska man få den bästa gruppen av människor på arbetsplatsen som blir ett bra och effektivt team så behövs alla olika personligheter. Titta hellre på att värderingarna matchar med företagets. Sen är den tråkiga sanningen att alla du anställer kommer någon gång att sluta och det är bra psykologiskt att ställa in sig på det. Det kan också hjälpa dig att hålla balansen mellan att alla ska trivas och utvecklas på din arbetsplats, men de ska också passa in och anpassa sig till hur du vill ha det på ditt företag.

nik-macmillan-280300-unsplash.jpg

Introduktion

Introduktionen är en förhållandevis svår bit att få till på ett bra sätt. Om du har flera anställda så kan det vara bra att utse en mentor för den nyanställda. Någon som tar lite extra ansvar att lära upp den nyanställde och visa hur ni gör på er arbetsplats.
En personalhandbok eller liknande är också bra även om du inte har så många anställda. Det är alltid skönt för den nyanställde att ha nedskrivna rutiner att titta i om osäkerhet uppstår.

Tänk på och budgetera med att en nyanställning tar mycket tid och kostar pengar. Även om den du anställt kan själva yrket sen tidigare så tar det alltid lite tid att komma in i rutinerna på en ny arbetsplats.


Under anställningen

Min rekommendation är att sätta av tid för personalhantering. Tänk på att det tar tid för dig som arbetsgivare och chef varje dag att leda personal. Ta dig tid på morgonen att hälsa på alla, kolla läget och försök se hur din personal mår. Lyssna på vad de säger och även vad de inte säger. Detta glöms lätt bort i vardagens stress, men är väl värt mödan om man lägger lite tid på det.

Sen tror jag att det är bra med struktur kring personalhanteringen. Jag brukar ha minst två medarbetarsamtal per år med all personal oavsett hur många anställda företaget har. Här fångar man upp de lite mer strukturerade frågorna som vilka mål medarbetaren har, i vilken riktning de vill utvecklas, hur de trivs. Detta är också ett tillfälle att ge feedback till medarbetaren och även ett bra tillfälle för medarbetaren att ge feedback till dig som chef.

Lagar och regler

När man är arbetsgivare finns ganska mycket lagar och regler att förhålla sig till. Vad gäller t.ex. arbetsmiljö så finns det en viktig gräns vid tio anställda som är bra att känna till. Har du fler än tio anställda måste du skriftligen dokumentera det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Sen finns ju ett gäng lagar som man behöver förhålla sig till såsom Lagen om anställningsskydd, medbestämmandelagen och semesterlagen m.fl. Utöver detta så kan det ju vara så att man på sitt företag är knuten till ett kollektivavtal t.ex. Det finns inte utrymme för mig att gå in mer detaljerat här på vad som gäller, men som arbetsgivare är det bra att ta hjälp. Dels kan vi på Olsson & Lugn hjälpa till med HR- biten. Vi kan hjälpa dig att rekrytera, genomföra personalmöten och medarbetarsamtal och upprätta ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Sen finns det ju även arbetsgivarorganisationer där du som arbetsgivare kan få hjälp och stöttning.

Skärmklipp.PNG

Lycka till med det viktigaste i ditt företag-personalen!

Vänligen Maria Lugn


Reparation och underhåll på fastigheter

Inkomstskattelagens 19:e kapitel (§2) reglerar vilka kostnader i samband med reparation och underhåll av fastigheter som får göras omedelbart avdrag på och vilka som måste aktiveras och skrivas av under flera år.

Så här står det:

Utgifter för sådana ändringsarbeten på en byggnad som kan anses normala i den skattskyldiges näringsverksamhet behandlas som utgifter för reparation och underhåll. Hit räknas inte åtgärder som innebär en väsentlig förändring av byggnaden

Vilket betyder att normalt underhåll av fastigheter får dras av direkt medan om man förbättrar, bygger till- om eller nytt så får det inte göras direktavdrag.

Det kan vara svårt att veta vad som menas med förbättring och det finns en rad rättsfall på området. Den vi ska titta lite närmare på här gäller byte av fönster där det precis kommit en intressant dom från Högsta Förvaltningsdomstolen.

Ett fastighetsbolag hade rustat upp alla sina fastigheter där de renoverat stammar, avlopp, badrum, fönster, fasad och tak. Samtliga kostnader förutom en del av badrumsrenoveringen hade dragits av direkt. Skatteverket godtog detta förutom vad gällde en del av kostnaderna för fönsterbytet.

De gamla fönstren var tvåglasfönster med träram som satts dit under 1930-1960-talet. Nu hade nya treglasfönster med aluminiumram ersatt de gamla.

Detta överklagades av fastighetsbolaget, men förvaltningsrätten i Malmö avslog överklagandet. De menade att de nya fönstren var en förbättring mot de gamla och således skulle avdraget begränsas till vad det hade kostat att sätta in likvärdiga fönster som de gamla.

Även Kammarrätten i Göteborg avslog överklagandet på samma grunder. Men Högsta Förvaltningsdomstolen var alltså av en annan åsikt.

De tittade på frågan om utgifter för en åtgärd som innebär en viss förbättring av en byggnad men som följer den allmänna tekniska utvecklingen av byggstandarden ska få dras av i sin helhet såsom utgifter för reparation och underhåll.

De tittade på frågan om utgifter för en åtgärd som innebär en viss förbättring av en byggnad men som följer den allmänna tekniska utvecklingen av byggstandarden ska få dras av i sin helhet såsom utgifter för reparation och underhåll.

Efter att ha tittat på många andra rättsfall på området så kom de fram till att när en fastighetsägare utför arbeten på en byggnad så sker detta i regel med sådan teknik och med sådant material som är vanligt förekommande på marknaden och därmed lättillgängligt. Enligt Högsta Förvaltningsdomstolens mening så måste det framgå att det rör sig om en mer markant förändring som kan anses höja byggnadens värde utöver vad som följer av en ordinär underhålls- och reparationsåtgärd.

Bytet av fönstren har inneburit en högre energieffektivitet och lägre underhållskostnader till följd av den allmänna tekniska utvecklingen på området. Alltså kan det inte röra sig om en sådan förbättring för vilken en årlig värdeminskning ska göras. Utgifterna får därmed dras av i sin helhet och fastighetsbolaget fick till slut rätt.


För den intresserade följer här i korthet några av de fall som Högsta Förvaltningsdomstolen tittade på i sin utredning:

RÅ 1977 ref 85: Yttre träpanel på bostadshus hade bytts pga slitage. Fastighetsägaren hade beklätt väggarna med kalksten istället för ny träpanel. Dessutom hade husets sockel och grund förstärkts. Avdraget begränsades till den beräknade kostnaden för en panel av ursprungligt eller likvärdigt material. Resterande del fick alltså aktiveras och skrivas av över flera år.

RÅ 1982 Aa 35: Här rörde det sig om byte av en oljeanläggning mot ett ytjordvärmesystem. Samma bedömning gjordes som ovan nämnda fall.

RÅ 1984 1:95 Isolering med mineralull hade utförts istället för omdrevning mellan timmerstockar. Detta blev omedelbart avdrag.

RÅ 1986 ref. 115: Ett äldre värmesystem bestående av kakelugnar och kaminer hade ersatts med elvärme. Dessutom hade murstockar och en öppen spis reparerats. Detta blev omedelbart avdrag.

Hur gör de bästa?

I mer än tio år har jag jobbat med massor av företag och företagare och jag har lagt mycket tid på att fundera över varför det går bra för vissa och inte fullt lika bra för andra. Vad är det som skiljer dom åt? Ett företag består ju av många olika delar som inverkar på hur företaget går, men likväl så finns det alltid i alla branscher företag som går bättre än andra och som går bra även när det för de flesta i branschen går dåligt.
I den här artikeln tänkte jag dela med mig av vilka slutsatser jag dragit och vilka ingredienser som jag tror behövs för ett lönsamt företag.

jake-ingle-39186-unsplash.jpg


Olika branscher

Det går inte att komma ifrån att olika branscher är olika svåra att få lönsamhet i. Vissa branscher går alltid bra och vissa svänger väldigt mycket efter hur konjunkturen ser ut. Men jag tror ju ändå att man ska hålla sig till det man är bra på och är intresserad av.
Det går att tjäna pengar i alla branscher, det är bara olika svårt.

Det egna kapitalet spelar roll

En sak som kan ha betydelse för hur framgångsrikt företaget blir är hur kapitalstark man är som ägare. Har man tillgång till mycket pengar så blir starten lättare. Därmed inte sagt att det inte går att få ett företag lönsamt utan ett stort startkapital. Har du ett tjänsteföretag så behövs ju i princip inga pengar för att komma igång, dock blir man ju väldigt känslig för om resultatet svajar och det kan fort gå utför. Har du ett företag som kräver investeringar i t.ex. fastigheter så krävs ju mer kapital och ju mer kapital man har själv desto mindre beroende blir man av banker och liknande.

Tips på vägen

Nu har vi gått igenom lite yttre faktorer som påverkar, men till syvende och sist så hänger utfallet mycket på dig som företagare. Vilken slags person du är och hur du väljer att arbeta. Här kommer några tips och iakttagelser som jag gjort genom åren.

Ta långsiktiga beslut som även är ok på kort sikt. Många duktiga företagare har en större bild och tar beslut efter vad som är bra på lång sikt. Det är viktigt att inte bara tänka på kort sikt, vad som räddar resultatet denna månad eller detta år utan tänk vad som är bra för företaget om 10 år.

Tänk att varje möte, varje människa kan leda till ett lönsammare företag. Ta dig tid att se alla, lyssna på alla och var positiv i mötet med människor. Ta dig också tid att åka på olika träffar, utbildningar och tillställningar. Det är viktigt att få mycket input, inspiration och nya kontakter för att företaget inte ska stagnera utan hela tiden utvecklas.

Håll dig till det som är roligt och som du är bra på. Våga också säga nej till affärer och kapa bort verksamhetsgrenar som inte går bra. Lägg mycket tid på ditt företag. Att vara företagare är en speciell livsstil och det går inte att komma ifrån. Det krävs mycket tid och engagemang, men se till att även få tid för återhämtning annars finns risken att det som är så roligt att jobba med till slut blir tråkigt om man aldrig hinner vila från det.

Skärmklipp.PNG

Ha koll på siffrorna. När nya affärsmöjligheter framträder så krävs en bra mix av magkänsla och kalkylering. Strunta aldrig i att räkna på saker utan ta dig den tiden. Har du gjort din läxa där så vet du också dina ramar när du t.ex. ska förhandla om pris. Jobba bara med människor som känns bra i magen. Gör inte affärer med folk som ger dig onda aningar. Det är alltid dom som du sedan förlorar pengar och energi på.

Gör det du är bra på och låt andra göra resten, men släpp inte kontrollen helt. Om du t.ex låter någon annan sköta din redovisning så ska du ändå ha några nyckeltal och kontrollpunkter som du följer varje månad. Hur mycket måste du omsätta varje månad? Hur många liter mjölk måste det vara i tanken varje dag för att du ska gå plus/minus noll, hur många timmar måste du som konsult lägga på kund per dag, hur mycket måste produceras i din fabrik varje dag osv.

Lyssna på andra och ta in experter som kan ge dig råd, men se till att det alltid är du som tar beslut och att du förstått vad det handlar om. Titta på andra som lyckats med det du vill göra. Bjud dom på lunch och fråga hur de gör och hur de tänker.

Till sist- var inte rädd för att misslyckas. Det är genom misslyckandena som man växer som människa och lär sig saker och blir bättre på det man gör. Tror man på något så gäller det att våga satsa!

Maria Lugn
vd Olsson & Lugn AB
[email protected]
0731-41 87 88

Skärmklipp.PNG

Allt du behöver veta om bluffakturor

Det är tyvärr ganska vanligt att företag får bluffakturor och extra vanligt är det under semestertider när många av ordinarie personal är på semester. Det är ett tråkigt påfund och det är viktigt att du som företagare vet vad du ska göra när du får dessa fakturor för att undvika att behöva betala dom.


Vad är en bluffaktura?

En bluffaktura är när du får en faktura på något som du inte beställt eller fått levererat. Det kan också vara en faktura med ett mycket högre belopp än värdet är på det som levererats.

Vad gör du när du mottagit en bluffaktura?

Det första du ska göra är att kontakta företaget som ställt ut fakturan och påpeka felet. Är de inte villiga att rätta till eller om de inte går att nå så ska du bestrida fakturan så snart som möjligt. Detta görs bäst genom fax, mail eller rekommenderat brev.

Du ska också göra en polisanmälan om bedrägeriförsök.

 

Skulle fakturan vara utformad som ett erbjudande behöver du inte bestrida den.

helloquence-51716-unsplash.jpg

Tips!

·       Tänk på att du även måste bestrida eventuella påminnelser, inkassobrev eller om det kommer brev från Kronofogden.

·       Det är vanligt att det utställande företaget hänvisar till ett avtal som är ingånget långt tillbaka i tiden. Be då att få en kopia på det.

·       Skriv aldrig under något utan att ha läst det finstilta.

Kostnadsfri checklista

Fyll i nedanstående formulär så skickar vi kostnadsfritt en checklista på vad som ska göras när du mottagit en bluffaktura. Checklistan innehåller även en mall för hur du kan formulera dig vid ett bestridande.

Kassaflöde- roten till allt gott och ont

Kassaflödet är enligt vår mening det viktigaste i hela företagsapparaten. Har man ett starkt, positivt kassaflöde så mår företaget bra och livet blir lite lättare. Har man ett svagt eller negativt kassaflöde så blir driften i företaget betydligt tyngre. I denna artikeln ska vi gå igenom hur allt hänger ihop och vad man kan göra för att stärka sitt kassaflöde.



Motorer behöver olja

Resultat och likviditet är till stor del sammankopplad, men ändå inte. Vi kan inte hålla räkningen på alla gånger som en kund sagt:

“Jag har ju ett bra resultat, men varför har jag ingen likviditet?”

Man kan tänka på det som att resultatet är själva motorn och likviditeten är oljan. Nu är vi inga experter på motorer, men tänker oss att det går att köra motorn en stund även om det typ är slut på olja, men till sist går det inte. Har man istället alltid rätt nivå av olja i motorn så går den som en klocka.

Som företagare tycker vi det är viktigt att man tar sig tiden och lär sig hur detta med likviditet och resultat fungerar. Köper du t.ex. en ny maskin till din produktion så tär det troligtvis på din likviditet eftersom du åtminstone till viss del måste finansiera köpet med egna medel, men resultatet påverkas inte nämnvärt eftersom maskinen läggs på balansräkningen och skrivs av på flera år. Således ger detta ett bra resultat och dålig likviditet.

isaac-smith-1182057-unsplash.jpg



Förbättra kassaflödet

Hela grunden i ett positivt kassaflöde är att tänka på att få in pengar så snabbt som möjligt och hålla i dom så länge som möjligt. Dessutom är det viktigt här att komma ihåg att många bäckar små blir till en stor å. Dvs. även om en åtgärd för att förbättra kassaflödet framstår som en liten detalj så kan det ha stor påverkan på sikt och det kan ge ännu större effekter om det görs många små åtgärder.

Grunden till ett bra kassaflöde är att hitta bra affärer. Det företaget ägnar sig åt måste ge vinst och pengar i kassan. Här ska du som företagare naturligtvis lägga ditt största fokus, men har man koll på det så kan även andra saker ge effekt. Kolla över dina kostnader och framförallt betaltider hos leverantörer. Gå aldrig med på att betala fortare än på 30 dagar om det inte finns något särskilt skäl. Har du inte skrivit på något avtal om kortare betaltid och det är en ny leverantör så kan du alltid begära att få betala på 30 dagar. Detta fungerar med alla, även stora företag, man får bara stå på sig lite. Kolla över andra kostnader som t.ex. försäkringar, räntor, el- och telefonabonnemang. Detta är kostnader som oftast höjs lite då och då och man orkar liksom inte ta tag i det och jämföra. Lägg inte massor av tid på detta, men gå igenom det någon gång vartannat år. Tänk också på att fakturera så snart det går och här gäller ju naturligtvis det omvända -ha så kort betaltid som möjligt, men var medveten om att kunderna kan kräva 30 dagar.


Planera extra mycket när företaget växer

Svåraste tiden att hålla ett bra och stabilt kassaflöde är när ditt företag växer. Här gäller det att ha extra koll och även göra upp en strategi för hur företaget ska växa och sedan hålla sig till den. När man bestämmer strategin så är det viktigt att tänka både soliditet om det är kapitalkrävande investeringar och även likviditet.

Har du en verksamhet som kräver mycket kapital så bestäm innan hur nyinvesteringar ska finansieras. Om målet är att ha en soliditet på 30 % så borde ju också nyinvesteringar finansieras med 30% eget kapital. Vad man bestämmer här styr hur fort man kan växa och hur stabil tillväxten blir.

Har man ett företag med många anställda, ett tjänsteföretag, så kanske inte tillväxten är så kapitalkrävande i form av investeringar utan då får man istället bestämma hur mycket man ska växa genom att tära på det egna resultatet och likviditeten, dvs. i vilken takt man kan nyanställa. Det är nästan omöjligt att få företaget att växa utan att kassaflödet blir lidande, men se till att ha timing och håll dig till din strategi.

5 tips.PNG

Tjänsteställe

Tjänsteställe är ett centralt begrepp i skatterätten och det är viktigt att hålla reda på var man har sitt tjänsteställe och även var personalen har sitt tjänsteställe. I denna artikel kommer vi berätta vad ett tjänsteställe är för något, varför det är viktigt att hålla reda på det och hur du ska tänka för att avgöra var ditt eller din personals tjänsteställe är någonstans.

 

En geografisk plats

Ett tjänsteställe är helt enkelt en geografisk plats varifrån den anställde utgår från när denne ska utföra sitt arbete. Det är viktigt att tänka på att det går bara att ha ett tjänsteställe per person.

 
stefan-stefancik-297983-unsplash.jpg

Viktigt att ha koll på

Att hålla ordning på sitt tjänsteställe är viktigt för att kunna veta när du är på tjänsteresa och därmed ha rätt till traktamente och avdrag för ökade levnadskostnader. Tjänstestället styr också avdragsrätten för resekostnader. Är du på tjänsteresa kan du ju t.ex. som anställd få milersättning och företaget kan få avdrag för resekostnader. Reser du däremot till ditt arbete som är ditt tjänsteställe så får ju inte företaget göra avdrag för resekostnaderna och du som anställd får ju dra av kostnaden för resan i din privata deklaration. Förutsatt att vissa kriterier är uppfyllda.

 

Så här kommer du fram till var tjänstestället är

Då är ju den stora frågan hur du kommer fram till var ditt eller din personals tjänsteställe egentligen är. Här finns det tre olika alternativ. Det är huvudregeln, alternativregeln och undantagsregeln.

Huvudregeln innebär att tjänstestället är den platsen där den anställde utför huvuddelen av sitt arbete. Alternativregeln innebär att tjänstestället är där den anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter.

Undantagsregeln innebär att tjänstestället är bostaden.

För att bestämma arbetsstället så tittar man först på om huvudregeln är tillämplig. Om det inte funkar går man vidare till alternativregeln. Om ingen av dessa stämmer överens så kan undantagsregeln bli aktuell. Det vill säga att bostaden kan vara tjänsteställe. Undantagsregeln är vanligast i bygg- och anläggningsbranschen och även i konsultbranschen.

 

Har du funderingar kring detta så är du varmt välkommen att kontakta oss på Olsson & Lugn så hjälper vi dig på bästa sätt!